.

.

Wednesday 8 May 2013

Pencakar Langit di Kota Shanghai, China

Salam semuanya...
Entry kali ni nak cerita bagaimana nak datang kawasan yang Ombin bergambar ni.  Kawasan ni padat dengan bangunan - bangunan tinggi di sekitar kota Shanghai.

Caranya macam ni.
Hostel Ombin dekat Dalian Station. ( Dalian station ni berada di line 4 )
Dari Dalian Station kita kena turun dekat Century Avenue Station. Dari situ kita kena tukar ke line 2 dan last sekali berhenti dekat Lujiazui Station. So kat situ la manara tinggi2 seperti dalam gambar ni.










Jom kenalkan bangunan2 pencakar langit di Shanghai.
Bangunan sebelah kanan Ombin yang siap ada ruang dekat puncak tu nama dia Shanghai World Financial Center. Bangunan setinggi 492 meter ini adalah bangunan ke lima paling tinggi didunia dengan 101 tingkat.
( Kiraan sampai tahun 2013 saja ok )

Bangunan kat tengah tu nama dia Jin Mao Tower. Jin Mao memiliki ketinggian 421 meter dengan 88 tingkat. Pada tahun ini, Jin Mao merupakan bangunan nombor 15 paling tinggi di dunia.

Ok, last sekali bangunan yang belum siap sepenuhnya tu nama dia
Shanghai Tower yang dijadualkan siap pada tahun 2014. Shanghai Tower ni akan memiliki 128 tingkat dengan ketinggian 632 meter sekaligus menjadi bangunan nombor 2 tertinggi di dunia pada tahun 2014 nanti mengantikan Makkah Royal Clock Tower Hotel yang hanya memiliki 601 meter.

Oriental Pearl Tower

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...