.

.

Wednesday 4 July 2012

Beras RM1

Hari ini sayup sangat2 hati ni. Ceritanya begini.
Aku tengah duduk depan kaunter, datang sorang abang ( umur lingkungan awal 30an  ) bertanya kalau ada beras berharga RM1. Kebetulan aku tidak jual beras dalam kuantiti harga macam tu. 5kg ada la dengan harga RM13.

Abang itu berlalu sebaik saja aku jawab 'tak de'
Tak lama kemudian ( lebih kurang 5 minit ) abang itu datang lagi menuju sebelah kedai ku. Soalan dan jawapan sama diberikan oleh jiran ku.

Abang itu berlalu lagi. Kini dia menemui isterinya yang berada di dalam Lepa ( Rumah bagi masyarakat Palao di pekan Semporna ) sambil memeluk anaknya. 'Saniya'a buwas daka'yu pilak' ( Maksudnya = Tak de beras 1 ringgit dijual ) kata abang tu pada wife nya setelah dia naik lepa. Time tu juga aku mula sedih. Sedih sangat2. Maknanya abang tu betul2 tak de duit dan tak mampu nak beli beras 5kg.

OMG... sedihnya.
Abang tu pusing semua kedai2 runcit kat situ semata - mata nak beli beras dengan harga seringgit.

Aku capai beras 5kg lalu aku berikan pada abang tu. Aku bagi isyarat tangan saja coz aku tak berapa reti bahasa mereka. Betapa gembiranya mereka ketika itu. 'mag sukul' katanya. ( Maksudnya = terima kasih ) Mereka terus berlalu bersama Lepa yang sudah usang itu.

Pengalaman yang sangat2 bermakna pada aku.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...