.

.

Friday 16 November 2012

Cahaya Mega di Ufuk Barat Manila, Filipina

Cantik sungguh alam ciptaan Tuhan. Terima kasih kerna beri aku peluang untuk jejakkan kaki sampai Kota Metropolitan Manila ini. Tak pernah sekali pun aku terfikir untuk sampai ke sini. Mungkin rezeki aku kot & aku diberi kesihatan yang baik.

Senja di Ermita City cantik sangat - sangat. Banyak kapal - kapal kelihatan di kejauhan sana. Tenang je mata memandang. Tiupan angin sepoi - sepoi bahasa pun best. Cuma sorry coz camera yg aku guna tak terang. Biasalah jenis murah.
Ramai orang bersantai kat sini. Nama tempat ni Manila Bay. Banyak juga makanan ringan & others yang di jaja kat kawasan ni. Tapi seperti biasalah. Ingat je Manila kena hati - hati. Coz maybe makanan dia tak halal...

Tak semua orang berpeluang nak melihat dunia luar. Maksud aku, selain dari tempat kita sendiri. Sebab utama coz nak simpan duit sampai ketua katanyalah...

Nak dijadikan cerita, nenek aku seorang business women. Tahap juwatan tak la sampai tu. Ratusan ribu ada kot. Tak kira time tu. Punya berjimat la nenek aku ni sampai kira 1 sen, 2 sen. Time raya, jangan harap la dapat duit raya dari dia time tu. Badan dah kurus melidi coz berjimat. Hari - Hari berniaga tanpa henti kecuali jika sakit. Pendik kata, habiskan masa hidup dia dengan simpan duit.. simpan duit... simpan duit...

Tapi apabila nenek meninggal, anak dan cucu dia sebelah sana yang rakus gunakan kekayaannya. Entah apa - apa saja la yang mereka beli. Beli itu beli ni guna harta tinggalan nenek. Kesihan nenek. Penat - penat nenek mengumpul duit, orang lain yang berbelanja sakan.

So time tu juga la Ombin berfikir tentang kehidupan di dunia ini. Selain dari tunaikan tuntutan agama. Kita kena happy kan diri kita terlebih dahulu sebelum kita happy kan orang lain.

Ombin suka berjalan - jalan melihat kampung, negeri mahupun negara orang. Tak bermakna kita melancong sampai sanggup kosongkan wang simpanan. Keluarga kat kampung jangan diabaikan. Rancang betul - betul sebelum melancong. Kata orang, jalan - jalan ikut kemampuan kita. Yang pasti hidup kita akan happy dan puas melihat keindahan, kecantikan dan keajaiban yang Tuhan telah ciptakan buat manusia di muka bumi.


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...