.

.

Wednesday 19 February 2020

Taj Mahal, Agra, Uttar Pradesh, India

Salam guys...
Hari ini 19 Februari 2020 tepat pukul 6 pagi Ombin naik Uber dari tempat tinggal Ombin dekat Taj Mahal Homestay ke Taj Mahal pintu Timur cuma 80.20 India Rupees.

Yang sedihnya driver Uber tu turunkan Ombin dekat simpang utama nak ke Taj Mahal yang jaraknya masih 1.2km lagi. Astaga mengucap panjang aku.

Dari simpang tu saya berjalan kaki je nak masuk dekat pintu utama Taj Mahal. Scammer nya tu tak usah cakap lah. Menimbun dan sibuk nak mempelawa kita supaya ambil dorang sebagai tourist guide. Ombin jalan je sambil buat bodoh. Sebab makin kita layan dorang ni makin sibuk mengikut kita.

Sampai dekat pintu utama pun sampah - sampah ni masih sibuk mengikut. Nasib baik Ombin dah nampak ramai pelancong asing tengah berbaris kat situ. So Ombin pun masuk je ikut berbaris dengan dorang. Baru rasa lega dibuatnya.

Untuk pengatahuan you all,  nak masuk tengok Taj Mahal ni kita tak dibenarkan bawa beg besar. So kebetulan Ombin bawa beg kecil je. Selamat dah cuma kena scan la macam biasa.

Dan akhirnya selamat juga Ombin melepasi macam - macam cabaran dan dah lega bila tengok keindahan Taj Mahal yang begitu indah. Terasa terharu gitu guys......

Untuk masuk ke ruang dalam Taj Mahal ni kita kena pakai cover shoes guys dan boleh minta dari petugas kat situ dengan kita tunjukkan je tiket kita.

Nak masuk nak tengok kubur si Muntaj Mahal tu pula kita tak dibenarkan merakam gambar dan video. So kita tengok - tengok gitu je.....

Sekian guys....

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...